Tuesday, October 19, 2010

9


Pukul 9.22 a.m.
“Balkish! Balkish! Tunggu dulu! Saya nak cakap dengan awak!”
Teriakan Adam Fariz langsung tidak dihiraukan oleh Balkish walaupun lelaki itu sudah mengikuti ‘tawaf’nya mengelilingi sekolah sebanyak tiga pusingan.
“Isya, berhenti lah kejap! Kesian aku tengok si Fariz tu.”
Arini Mysara yang turut mengikuti Balkish dari tadi cuba memujuk gadis itu untuk berhenti.
Lama juga adegan ‘berlari berkejaran’ itu berlangsung. Lebih separuh masa rehat.
Hadui... Balkish ni. Tak ingat nak makan ke? Dah lah perut aku ‘bergendang’ dari pagi tadi. Sekarang bawa aku lari-lari pulak! Cuba lah dia bawa berbincang dengan si Fariz tu...
Arini Mysara merungut dalam hati.
Tiba-tiba langkah kedua-dua gadis itu terhenti apabila Adam Fariz sudah berdiri tegak di hadapan Balkish!
“Fariz, tepi lah! Tak nampak ke aku nak lalu?” Balkish cuba melepasi tubuh Adam Fariz yang tinggi lampai namun percubaannya gagal.
“Saya perlu bercakap dengan awak. Pasal hal kita hari tu. Pasal perkara yang berlaku antara kita,” kata Adam Fariz.
Mysara membeliakkan biji matanya apabila mendengar ayat ‘pasal hal kita’ dan ‘perkara yang berlaku antara kita’ yang keluar dari mulut Adam Fariz. Sepantas kilat dia memandang Balkish.
Balkish yang mengerti bahawa sahabatnya itu sudah tersalah faham cepat-cepat menyangkal pemikiran gadis kecil molek itu.
“Sara, kau jangan salah faham pulak. Kau tak tahu apa yang dah jadi.”
“Masya-Allah! Apa yang kau orang berdua dah buat ni hah? Apa perkara yang berlaku antara kau orang?” Mysara berpura-pura mempamerkan muka yang sangat terkejut. Sebenarnya hanya bertujuan untuk menyakat orang berdua itu. Terutamanya Balkish.
“Kau orang dah...”
“Mysara!” serentak Adam Fariz dan Balkish memotong percakapan Mysara.
“Dah lah! Fariz, baik kau pergi! Menyampah aku nak tengok muka kau tau! Satu hal lagi yang perlu kau tahu, TIADA MAAF BAGIMU!”
Balkish terus menolak tubuh lelaki itu sekuat hati.
Akhirnya, Adam Fariz terpaksa akur dengan kehendak Balkish dan membiarkan Balkish dan Mysara meninggalkan dirinya. Boleh saja dia menahan tangan Balkish yang menolaknya namun dia takut kebencian gadis itu padanya semakin bertambah lagi.
Aduh! Pening kepala aku! Nak dekat dengan Balkish pun punya lah susah, apalagi nak cakap dengan dia. Macam mana aku nak jelaskan kedudukan yang sebenar kalau dia terus buat aku macam ni...
Adam Fariz sudah tidak tahu apa yang harus dilakukannya untuk menamatkan kebencian gadis itu padanya. Dia cuma boleh berharap agar takdir yang ditentukan TUHAN untuknya dapat membantu untuk melembutkan hati Balkish. Sebagaimana takdir yang ditentukan itu telah membuatkannya dipertemukan lebih dekat dengan Balkish.
“BAIKLAH semua! Cikgu ada berita baik untuk kamu.”
Kedengaran suara Cikgu Maznah selaku guru bagi mata pelajaran Bahasa Melayu mengisi segenap ruang kelas 5 UKM pada waktu itu.
“Berita apa, cikgu?” kedengaran suara seorang pelajar mencelah.
“Cikgu rasa kamu sudah sedia maklum bahawa sekolah kita akan mengelolakan Pertandingan Teater Komsas Peringkat Daerah April nanti. Justeru, satu ujibakat akan diadakan untuk memilih pelakon-pelakon teater yang akan mewakili sekolah kita untuk bertanding dengan sekolah-sekolah lain di daerah ini. Jadi, cikgu harap kamu boleh mengikuti ujibakat yang akan dijalankan. Inilah masa untuk tonjolkan bakat kamu. Faham semua?”
“Faham, cikgu!” begitu bersemangat pelajar-pelajar kelas 5 UKM memberikan jawapan.
Walaupun pada waktu itu Cikgu Maznah sedang berbicara dengan panjang lebar mengalahkan ucapan bajet 2010 Perdana Menteri, Adam Fariz tidak langsung menunjukkan sebarang minat terhadap ucapan gurunya itu.
Apa yang menjadi perhatian utamanya sekarang ialah Balkish.
“Fariz, kau ni aku tengok, sejak menyakat Balkish kau asyik pandang muka dia aja. Kau dah syok ke kat dia tu?” Radhi yang merupakan kawan baik Adam Fariz menegur lelaki itu dengan nada suara yang sangat perlahan sebaik sahaja perasan yang Adam Fariz memerhatikan Balkish.
Adam Fariz tersenyum dan setelah itu membalas, “Nanti lah aku cerita kat kau.”
Radhi masih lagi melihat wajah kawannya itu yang masih tidak putus senyumannya.
Entah-entah kawan aku ni memang sah dah syok dengan Balkish! Hari-hari senyum sendiri. Angau lah tu!
“Saya sendiri akan menjadi jurulatih bagi wakil sekolah kita untuk pertandingan itu nanti dan drama yang telah saya pilih untuk dipentaskan ialah ‘Puteri Li Po’. Jadi, sesiapa yang berminat untuk menyertai ujibakat tersebut boleh berjumpa dengan saya di bilik guru nanti.”
Sebaik sahaja Cikgu Maznah menghabiskan ayatnya, loceng terus berbunyi. Menandakan waktu pulang bagi pelajar-pelajar sidang pagi.
“Bangun semua!” kedengaran suara ketua kelas memberikan arahan.
“Terima kasih, cikgu.”
Dengan serentak semua pelajar mengucapkan terima kasih dan beransur-ansur keluar dari kelas tersebut setelah membacakan Surah Al-Asr.
“Sara, kita ikut ujibakat, nak tak?” Balkish mengajak Mysara untuk mengikuti ujibakat yang dimaklumkan oleh Cikgu Maznah sebentar tadi.
“Muka kita ni, kau rasa boleh berlakon ke?” Mysara cuba mengusik Balkish.
“Hei, tengok muka lah che kak! Jomlah pergi. Mesti best nanti! Kita ikut ek?” Balkish cuba memujuk sahabatnya.
“Hmm... kalau macam tu, okay lah! Nak jumpa Cikgu Maznah sekarang ke ni?” Mysara sudah memberikan persetujuan.
“Jom kita tengok kat bilik guru.”
Gadis berdua itu mengatur langkah ke bilik guru.
Tanpa mereka sedari, ada dua pasang kaki lain yang turut mengekori mereka.
“Adam, kita pergi ikut Mysara dengan Balkish ni buat apa?” Radhi menyoal Adam Fariz.
“Kau ikut je lah dulu. Nanti kau tahulah.”
Kedua-dua lelaki itu masih mengekori Mysara dan Balkish.
“Eh, dia orang pergi jumpa Cikgu Maznah lah, weh. Kau rasa dia orang nak ikut ke ujibakat teater komsas tu?”
“Aku rasa macam tu lah.”
Adam Fariz membalas agakan rakannya itu.
Tiba-tiba satu idea muncul di benak Adam Fariz!
Kalau aku terus kejar dia ke sana ke mari, memang susah nak bercakap dengan Balkish. Tapi... kalau aku ikut teater ni, mesti dapat habiskan banyak masa dengan dia. Yes! Aku mesti ikut ujibakat ni dan mesti terpilih walau apa pun yang terjadi!
Adam Fariz menanamkan tekad bulat dalam hatinya. Mengajak Radhi berlalu setelah itu kerana takut Balkish dan Mysara akan melihat mereka berdua pula.

No comments:

Post a Comment