Monday, February 28, 2011

11

Pukul 2.50 petang.
Semua peserta yang terlibat untuk mengikuti teater komsas telah menampakkan diri di Dewan Seri Panglima SMKDPA.
Mereka tahu, Cikgu Maznah terlalu pantang dengan pelajar yang tidak tahu menepati masa. Memandangkan guru itulah yang bakal membimbing mereka sepanjang proses latihan drama, tidak ada seorang pun yang terfikir untuk cari pasal dengan cara datang lewat semasa perjumpaan yang diadakan buat pertama kalinya bagi semua peserta yang terpilih.
Sesi perkenalan lah katakan.
Sharifah Balkish Batrisya menanti sambil duduk di koridor berdekatan. Perasaannya masih lagi berkecamuk. Tidak tahu, mahu gembira kerana terpilih untuk melakonkan salah satu watak utama atau mahu bermuram durja kerana makhluk tuhan yang paling dibencinya juga turut sama melakonkan salah satu watak dalam drama tersebut.
Balkish cuma memujuk hatinya untuk berfikir ke arah yang lebih positif.
“Tak apa, Balkish. Setakat ikan sepat seekor tidak perlu diambil pusing! Kau perlu fokus kepada matlamat utama!”
Macam-macam jugalah dialog yang singgah di hatinya. Namun, semua itu tidak dapat memberi walau sedikit pun ketenangan untuk gadis itu. Adam Fariz! Adam Fariz! Adam Fariz! Lelaki itu sajalah yang difikir sejak tadi.
“Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, Balkish.”
Tiba-tiba satu suara yang ton nya agak sedap untuk didengar hadir menyapa Balkish, menyebabkan lamunannya berkecai. Sekurang-kurangnya untuk seketika.
Sebaik sahaja muka si penyapa itu terlihat pada pandangannya, kemarahan Balkish Batrisya meletup!!! Kali ini, rasanya letupan itu lebih dahsyat daripada letupan gunung berapi walaupun tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Balkish Batrisya seorang sajalah yang merasakan betapa panasnya lava sedang mengalir dengan deras dalam hati nya!
“Kau???!!!!!!”
Soalan bonus itu ditujukan kepada Adam Fariz dengan ekspresi muka ‘kucing tengok terus lari, bayi tengok terus menangis’!!!
“Sejak bila kau jadi orang yang penuh dengan kesopanan dan kesusilaan ni?” soal Balkish dengan selamba tanpa memikirkan sama ada Adam Fariz tersinggung atau pun tidak dengan kenyataan yang dikeluarkannya itu.
            “Aduh, sakitnya!” Adam Fariz berlagak seperti orang yang terkena serangan jantung.
            Aceceh… minta perhatian dari aku lah tu. Maaflah ya Encik Adam Fariz, I takkan terpedaya dengan strategi murahan you tu!
            “Sampai hati awak melemparkan kata-kata kejam tu kat saya, Balkish. Tahu tak, sakitnya menusuk kalbu, tembus sampai ke jantung tau!”
            “Ada aku kisah?” Balkish Batrisya hanya meluahkan tiga patah perkataan sahaja untuk membalas komen Adam Fariz.
            Adam Fariz hanya tersenyum sinis. Dia sudah lali dengan perangai Balkish yang sebegitu. Perangai yang mencuit hati kecilnya. Tak kisahlah walau setiap hari sekalipun dia dimaki-hamun oleh Balkish. Baginya, yang penting ialah mereka berdua dapat bersua muka.
“Tadi saya ada tengok senarai nama pelakon untuk teater ni. Tak sangka pulak awak pun terlibat sama ya. Surprise gitu! Hmm… nampaknya boleh lah kita berganding bahu untuk berlakon dalam teater ni, kan?” Adam Fariz cuba menyambung perbualan dengan Balkish.
            Namun, respon yang diberi agak menghampakan. Balkish Batrisya tidak mengendahkan walau sedikitpun sapaan itu. Muka cemberut diperlihatkan kepada Adam Fariz sebagai petanda dia tidak ingin meneruskan perbualan.
            “Alaa… janganlah tambah kecomelan awak dengan muka singa lapar tu.”
            Adam Fariz pula yang ganti mengeluarkan kata-kata bonus!
            Muka Balkish sudah merah padam. Tidak dapat dipastikan merah kerana menahan suhu panas ‘yang amat’ pada waktu tengah hari itu atau pun kerana menahan betapa panas, betapa pedas, dan betapa berbisanya sindiran Adam Fariz tadi!
            Dia samakan aku dengan singa lapar??? Ini memang melampau ni! Sudah sampai ke tahap menyentuh isu-isu sensitif! Muka ‘jambu baik punya’ macam ni dia bandingkan dengan singa? Gila ke apa?!
            “Amboi, sedap betul kau mengata aku depan-depan ya! Kata muka aku macam singa pulak tu. Kau ingat muka kau tu dah handsome sangat lah nak mengata aku? Memang patut aku ambush kau dengan kata-kata menusuk jantung tadi!”
            Balkish yang tadinya sekadar berleter sendirian dalam hati kini bersuara menggunakan pitching yang agak menyakitkan telinga.
            “Janganlah macam ni, Balkish. Kalau kesakitan daripada kata-kata awak tu tembus ke jantung saya, awak pun sama-sama rasa akibatnya.” Dengan muka ‘selamba gila’ dia memandang Balkish Batrisya sambil mengucapkan kata-kata itu.
            “Apa pula kaitan kau dengan aku?”
            “Eleh, buat-buat tak tahu pula dia,” Adam Fariz mengangkat keningnya berulang kali sambil melihat wajah Balkish dengan senyuman sinis.
            “Apa??!!!!!”
            “Bukan kah jantung saya, jantung awak jugak? Bak kata orang, jantungmu jantungku jua.”
            Selesai mengucapkan kata-kata itu, Adam Fariz terus ketawa terbahak-bahak tanpa menghiraukan Balkish yang berdiri di hadapannya persis tunggul kayu.
            Balkish Batrisya apa lagi, gadis itu sudah bersiap sedia pun untuk melancarkan serangan menggunakan ‘bom nuklear’ miliknya. Lebih tepat lagi, melancarkan serangan menggunakan segala bekalan kata-kata menusuk kalbu yang ada! Namun, belum sempat serangan pertama dilancarkan, kelibat Cikgu Maznah mengatur langkah ke dewan sudah terlihat, menyebabkan niat itu terbatal di situ.
            Celaka, Adam Fariz, kita tunggu dan lihat saja nanti…
            Entah rancangan apa lagi yang direncanakan oleh Sharifah Balkish Batrisya untuk menentang lawannya itu.

No comments:

Post a Comment